Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Bestyrelsens arbejde

Børnehuset frimestervej, 2020

Kære alle forældre,

Vi vil gerne informere jer lidt om hvad Børnehusets bestyrelse har lavet i løbet af 2020, og lidt generel information om bestyrelsens opgaver. Der er jo valg til bestyrelsen i løbet af december, hvor vi gerne vil opfordre alle interesserede i at stille op. Der kommer opslag vedr. valget på Aula og på indgangsdøren når tiden nærmer sig.

Forældrebestyrelsen

Forældrebestyrelsen består som regel af tre medlemmer og to suppleanter. Den nuværende forældrebestyrelse er:

  • Sanja (for person, mor til Leon fra rød gruppe),
  • Eva (medlem, mor til Gry fra rød gruppe), Frida (medlem, mor til Oda fra blå gruppe),
  • Mads (suppleant, far til Milo fra blå gruppe),
  • Ulla (mor til Leonora fra vuggestuen).

Som udgangspunkt er der fire faste årlige møder, der ligger ca. d. 1. tirsdag i kvartalet, ca. kl. 16.00/17.00-19.00. Dato, tid og eventuelle ekstra møder besluttes i fællesskab. Medlemmerne og suppleanter deltager i de fire årlige møder, kun medlemmerne har stemmeret. Suppleanternes rolle er at træde til hvis et medlem forlader bestyrelsen, de inviteres til møderne, men er ikke forpligtigede til at deltage. Derudover er leder, Hanne, og medarbejderrepræsentant, Nimo, til stede til møderne.

Til de faste opgaver i forældrebestyrelsen hører:

  • Godkendelse af børnehusets budget. Gennemgang v. Hanne og underskrift af de tre medlemmer.
  • Beslutte lukkedage. Forslag fra Hanne, forældrebestyrelsen kan komme med input eller godkende.
  • Planlægning af sommer- og julefest
  • Inde over tilsynsrapport. Bestyrelsen inviteres til at deltage i dialogmøde med tilsynsførende, og der diskuteres hvordan eventuelle fokuspunkter skal håndteres.
  • Da vi er en selvejende institution, er forældrebestyrelsen arbejdsgiver for institutionens leder. Dvs. at vi eksempelvis er inde over lønforhandling for leder (med hjælp fra Børneringen og Fagforening (BUPL)).
  • Håndtering af eventuelle klager.
  • Andet?

Børnehuset Frimestervej er en del af Børneringen og har BUPL som fagforening. Her kan man ofte få hjælp og sparring hvis der opstår en situation som man ikke helt ved hvordan skal takles.  

Forældrebestyrelsens arbejde 2020

I 2020 har der været lidt mere at se til for forældrebestyrelsen end de forrige år, bl.a. grundet Corona, og her er et lidt mere detaljeret indblik I hvad vi har arbejdet med.

Corona:

I forbindelse med genåbningen af børnehuset i foråret, blev bestyrelsen indkaldt til et enkelt møde som sparringspartnere for Hanne og personalegruppen repræsenteret af bestyrelsens medarbejderrepræsentant, Nimo. Her blev bl.a. diskuteret hvordan aflevere/hente-situationen, spisning, hygiejne mv. skulle håndteres. Vi har derefter løbende diskuteret status på situationen til bestyrelsesmøderne, bl.a. i forhold til aflevere/hente-situation mv.

Forældresamarbejde:

I led af tilsynsrapporten 2019 har bestyrelsen i samarbejde med Hanne arbejdet med at styrke forældresamarbejdet. Vores udgangspunkt har været at det vil gavne forældresamarbejdet med mere information og kommunikation mellem institutionen og forældre. Derfor har vi i samarbejde med Hanne bl.a. udarbejdet et velkomstbrev til nye forældre, med forskellig information om huset, dagens gang, mad- og sukkerpolitik og anden praktisk information. Institutionen har ikke tidligere har haft et sådant brev, og vi håber at det vil være til stor glæde for kommende forældre. I vil kunne se den færdige version af velkomstbrevet på KBH barn i løbet af december. (2021 på Aula() Endvidere har bestyrelsen fungeret som sparringspartner for Hanne ift. at opdatere indholdet på Børnehusets hjemmeside. Her har vi hjulpet med at redigere i og skrive nye tekster mv. således at der forhåbentlig er den information man som forældre er interesseret i at læse om institutionen.

Mad- og sukkerpolitik:

Bestyrelsen har diskuteret institutionens sukkerpolitik, og i samarbejde med vores kok Thomas og øvrigt personale, besluttet at vi kommer til at have en ’tæt-på-nul-sukker’-politik. Dvs. at der til fødselsdage opfordres til sundere sukkerfri/sukkerfattige alternativer, og at Thomas bruger minimalt med sukker i sin madlavning. Endvidere er der kommet en opfordring til at personalet minimerer brug af søde ting til eftermiddagsmad, is på legeplads mv., men at det en sjælden gang i mellem, kan være ok med fx én is på en meget varm sommerdag. Information om mad- og sukkerpolitik kommer til at stå i velkomstbrevet og på hjemmesiden.

Tilfredshedsundersøgelse:

Bestyrelsen var med i beslutningen om at lave en tilfredshedsundersøgelse blandt os forældre. Efterfølgende har vi været med til at gennemgå det flotte resultat, og dykke lidt ned i de områder der kunne kræve lidt opmærksomhed. Men generelt er det et rigtig flot samlet resultat, som vil blive lagt op på hjemmesiden i løbet af december.

Valg til forældrebestyrelsen 

Valget til bestyrelsen plejer at foregå ved den årlige julefest, hvor de tilstedeværende forældre stemmer.  Hvis der samlet set ikke er flere end 5 der stiller op, mødes disse fem til næste bestyrelsesmøde og aftaler roller (for person/medlemmer/suppleanter). Hvis der er flere end fem der stiller op, vil der komme opslag vedr. afstemning på børnehusets dør. Afstemning vil foregå anonymt, ved at lægge en seddel i postkassen.

Vi vil gerne opfordre alle interesserede i at stille op, uanset erfaring med bestyrelsesarbejde. Vi synes alle at det er en rigtig god mulighed for at få et dybere indblik i det pædagogiske arbejde og overvejelser herom, drift af institutionen, samt at få indflydelse på vores børns hverdag.

Møderne plejer at foregå ved en dagsorden udarbejdet af Hanne, gennemgang ved Hanne, hvor der selvfølgelig er plads til input undervejs. Hanne plejer at have sørget for kaffe/ the og lidt lækkert spiseligt