Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores pejlemærker

Her kan du læse lidt om vores pædagogiske pejlemærker i Børnehuset Frimestervej.

Selvhjulpenhed

Vi prioriterer selvhjulpenhed meget højt i det daglige arbejde. Vi støtter hele tiden børnene i selv at kunne. Det starter allerede i vuggestuen, hvor børnene så småt kan inddrages i dagens mange rutiner. Der er ALTID en voksen til at hjælpe og støtte og benævne hvad det er der skal ske, når barnet eksempelvis selv skal prøve at få sit overtøj på. 

Et andet eksempel er måltidet: Allerede i vuggestuen er børnene med til at hente rullebordet. Når de er færdige med at spise, sætter de selv deres tallerken tilbage på rullebordet.  I børnehaven “bygges der videre” på de rutiner omkring måltidet, som barnet allerede kender fra vuggestuen. Her er der en ugentlig bord-dækker, der sørger for at gøre klar til de andre på stuen. Der er selvfølgelig altid en voksen til at støtte barnet, hvis der er noget der er svært. 

Når vi vægter selvhjulpenhed så højt, så er det fordi, vi kan se, at det giver børnene selvtillid, højt selvværd og en følelse af “jeg kan klare det her”. 

Sprog og leg

I Børnehuset Frimestervej er vi af den overbevisning at børn lærer igennem leg.  Vi er meget optagede af legens betydning i sprogudvikling, og derfor sætter vi ord på alt hvad vi gør og laver mange voksenstyrede aktiviteter og lege, hvor det pædagogiske personale kommer med benævnende kommentarer.

Vi har særlige sprogforløb både i vuggestuen og børnehaven. 

I vuggestuen er vores pædagoger i gang med et forløb med nogle talehørepædagoger, hvor der overordnet arbejdes med sprogmiljøet. Forløbet giver mere viden om og redskaber til at kunne støtte alle børn kommunikative og sproglige udvikling. 

Der er også en særlig indsats i gang i børnehaven, hvor en sprogkonsulent er koblet på. 

Derudover bliver alle børn sprogvurderet når de er  3,4 år og igen når de er 5 år. Der udarbejdes handleplaner på baggrund af disse vurderinger. 

Vi har et tæt samarbejde med en psykolog, talehørelærer, familierådgiver og sundhedsplejerske, når der engang imellem er nogle ting som vi har brug for sparring på. 

Pædagogerne bliver løbende sendt på sprogkurser. 

Udvikling i trygge rammer

I vores børnehus har vi den pædagogiske holdning, at børn udvikler sig aldersmæssigt sammen. Derfor har vi indrettet os således, at når et barn starter i vuggestuen – så følges det med den samme gruppe børn og voksne hele vejen til skolestart. Det giver tryghed og stærke relationer, hvilket er gode forudsætninger for barnets udvikling. 

Vores stuktur giver både børn og forældre en meget naturlig overgang fra vuggestue til børnehave, da barnet ikke vil opleve at ”blive rykket op” som den eneste, men tværtimod følges man sammen med børn og en voksen man kender fra vuggestuen.