Kost og sukkerpolitik

Hjemmelavet mad

I Børnehuset har vi en kok, som laver fantastisk hjemmelavet mad hver dag. Når man træder ind i Børnehuset om morgenen, bliver man mødt af duften af hjemmebagt brød.

Der serveres fisk, kylling (halal) og vegetarisk.  Madplanerne lægges til forældre på Aula hver uge så de kan se hvilken lækker mad der serveres for børnene. Børnene bliver også involveret og hjælper til med madlavningen. Det er vi meget stolte af.

I 2019 modtog vi Det Økologiske Spisemærke i Guld, som betyder at vi serverer 90-100% økologisk.

Vi arbejder desuden med en ”tæt-på-nul”-sukker politik, hvilket betyder at der bruges minimalt sukker i tilberedningen af mad til børnene, og serveres minimale mængder sukker-søde snacks for børnene.

Fødselsdage

Når et barn har fødselsdag, hejser vi flaget og laver et fint skilt til indgangsdøren med navn og hvor mange år barnet bliver. Personalet fejrer fødselsdagen med børnene på deres egen stue, hvor der pyntes op med flag og fødselsdagsdug, og der synges fødselsdagssang.

Forældre kan bidrage til fejringen ved at tage noget med som barnet kan dele ud. Vi opfordrer dog til, at man undgår at medbringe ting som indeholder meget sukker. Se ja- og nej-tak-listen nedenfor. Der kan være mange fødselsdage, der skal holdes i samme periode, og på denne måde, bliver hverdagen bedst håndteret for børn og personalet. Det er som regel en særlig oplevelse at være fødselsdagsbarn og få lov til at dele noget ud - det er mindre vigtigt, hvad det er.

Vi siger JA-tak til Vi siger NEJ-tak til
  • rosinpakker, frugtstænger nødder
  • popcorn (ikke i vuggestuen)
  • frugt, bær, vindruer, melon