Børn og søvn

Det er vigtigt for hjernen, at man får sovet ordentlig og nok. For det lille barn, der starter i vuggestuen vil vi være opmærksomme på, at det får sovet i egen rytme. Vi vil tale med jer om, hvilken rytme, det har hjemme, men også om, hvordan vi kan se, om barnet er træt. Det kan sagtens være, at det bliver hurtigere træt hos os end hjemme i starten, da der sker mere omkring barnet.

Efterhånden vil barnet kun have brug for én lur, og så sikrer vi, at der er god mulighed for at få udsovet der. Når barnet når 2 år, tager vi det ind og sover på Rød Stue. Der vil være en voksen tilstede i den første time børnene ligger der, eller til alle børn er faldet i søvn.

Man får lov til at sove i Børnehuset lige så længe I ønsker det og barnet har behov for det. Der er ingen aldersgrænse - ligesom for voksne er børns søvnbehov forskelligt. Dermed også forskel på, hvor længe man har brug for en lur. Det er vigtigt, at vi er i dialog om, hvorvidt der skal stoppes med at sove.